V minulosti se většina rodičů domnívala, že vystavovat dítě něčemu tak náročnému, jako je výuka cizího jazyka, je v předškolním věku zbytečně zatěžující. Nejnovější studie však ukázaly pravý opak. Děti by se měly učit další jazyk již v raném věku. V prvních třech až čtyřech letech života se toho naučí podstatně více než později.
Dospělí vnímají učení úplně odlišně než děti. Pro ty je kontakt s cizím jazykem naprosto přirozený a obvykle se s ním skamarádí velmi rychle a mnohem snadněji než v pozdějším věku. Děje se tak pomocí her a atraktivních aktivit, které přitáhnou dětskou pozornost jako magnet.
Statistiky hovoří za vše
Dítě, které vyrůstá v běžném prostředí, se do čtyř let zvládne naučit nejméně dva tisíce základních slovíček. Vždyť jíž do prvního půl roku života umí desítky různých zvuků – proto pro ně nepředstavuje problém, když se mají od svých rodičů či vrstevníků naučit cizí jazyk. Když dětský mozek určitý jazyk přestane vnímat (již s ním není v kontaktu), ztratí schopnost danou řečí mluvit.
V předškolním věku se láme chleba
Nejlepší startovní pozici mají děti z dvojjazyčných rodin, protože jsou v kontaktu s druhým jazykem nepřetržitě. Jenomže zdaleka ne všechna dítka mají možnost vnímat dva jazyky v domácím prostředí, a tak nezbývá, než je přihlásit do cizojazyčné školky. Ani takových institucí bohužel není příliš mnoho a kapacity jsou omezené. Další možností jsou proto kurzy, na které mohou děti docházet v odpoledních hodinách. Důležité je, aby do kontaktu s cizím jazykem přišly co nejdříve.
Bylo by škoda nevyužít potenciál dětského mozku, který je největší v době do šesti let. Poté postupně schopnost učit se druhý jazyk klesá. Angličtina pro nejmenší je proto správnou volbu pro každého, kdo chce svému dítěti položit pevné základy do budoucna.