Dovolená s dětmi u moře? Naše zkušenosti z Bulharska

Hledáte, která dovolená s dětmi u moře je ta nejlepší, jakou si vybrat a jak se připravit? Každý máme jiné požadavky a představy, tak aspoň přidáme náš tip a zkušenost z naší první společné dovolené mimo ČR. Po skoro 3 letech jsme se z naší situace zmátořili, situace se uklidnila, Šárka už je na tom zdravotně v pořádku a Valerie chtěla dělat bábovičky z písku na pláži. Už několik týdnů nás na to nenápadně upozorňovala, když chtěla před spaním pouštět Všetečkovi, kde postavičky dělají bábovičky z písku na pláži.

Obsah článku dovolená s dětmi u moře

Informace se nedají napsat do krátkého článku, a pokud přece jen, budou to informace k ničemu. Přijde mi také zbytečné to rozepisovat do několika článků. Proto jsem udělal přehlednější obsah informací, kde si můžete dohledat a vybrat ty informace, které hledáte zrovna vy.

Budeme samozřejmě rádi za každé sdílení našeho článku na vaší Facebookové zdi nebo ve skupině, kam by se naše informace hodily. K odkazu stačí využít ikonku Facebooku dole pod článkem.

Dovolená s dětmi u moře: Výběr dovolené a hotelu

Šárka začala hledat vhodné místo a doporučení od známých, ve Facebook skupinách atd. Bulharsko pro nás vyšlo ideálně nejen kvůli cenám, ale i kvůli krátkému letu (tam 1:50hod a zpět 2:15hod). Hlídali jsme klasicky náš termín, a to hlavně pro hotel iHotel Sunny Beach, který má být podle Šárčiny kamarádky ideální pro děti. I na prezentaci hotelu to vypadalo zajímavě. Díky vysoké poptávce jsme ale měli měli smůlu, a na poslední chvíli jsme si z již omezené nabídky vybrali Diamant Spa & Hotel residence. Připlatili jsme si i za parkování u letiště (o tom později), sjednal jsem cestovní pojištění a začali balit kufry.

Cesta na letiště (a zpět)

Auto jsme nechali asi 10 minut cesty, a přendali jsme kufry do dodávky. K dispozici pro převoz z parkoviště na letiště samozřejmě mají i dětské sedačky, ciž se u této služby ale očekává. Cesta na letiště byla v pohodě. Řidič byl vstřícný a jel rozumně. Šílená ale byla cesta zpět z letiště k autu po návratu z dovolené. Je mi jasné, že řidič pospíchal, aby se dostal rychle zpět na letiště pro další skupinu, ale kvůli tomu nemusel jet opravdu nebezpečně, a házet s námi v autě v každé zatáčce. Nevím, jestli tuší, co udělá plně naložené auto a odstředivá síla. O dodržování rychlosti nemluvě. Parkoviště jsme dostali v nabídce od cestovky. Pro příště si asi vybereme už osvědčeného provozovatele, se kterým jsme byli už dříve spokojení. Není to totiž jen o ceně.

Letiště a letadlo

Do letadla si propašovala medvídka Pů

Na letišti máme být podle doporučení cestovky 2 hodiny před odletem. Přijeli jsme akorát, když už otvírali přepážku na odbavení kufrů. Vystáli jsme frontu, a šli jsme na pasovou kontrolu. Tady jsem byl opravdu rád, že jsme v EU a Schengenu, protože odbavení pro nečleny Schengenu bylo opravdu na dost dlouho. Řada pro pasovou kontrolu byla až vedle do příletové haly. Kdo byl na letišti, tak si jistě představí, že to bylo víc než dost. Snad se všichni dostali do letadla včas a odletěli.

Nás čekalo odbavení u dvou přepážek, kde policie kontrolovala doklady. Ano, ve špičce, v naprosto plné hale u vstupu do bezcelního prostoru, fungovaly jen 2 přepážky pro obyvatele EU. V nich pak seděli policisté, kteří nebyli zrovna nejrychlejší. To, že nám obsluha řekla, ať jdeme na přepážku č.11, kde se přednostně odbavují rodiny s malým dítětem, nám bylo k ničemu. Přes ten dav jsme se tam nedostali. Letiště Praha se nedávno pochlubilo, že mají rychlejší a přednostní bezpečnostní odbavení pro rodiny s dětmi. Super. Než se tam ale dostanete přes pasovou kontrolu, tak to dítě vyroste.

Pak už jen dojít k naší bráně, kde jsme si v klidu sedli, zatímco většina pasažérů našeho letu už 20 minut před odletem nervózně postávala ve frontě u přepážky. Nikdy jsem to nepochopil, ať už jsem letěl kamkoliv. Stejně se čeká na odbavení posledního pasažéra, a stejně už mají své místo v letadle přesně určené, tak kam tedy pospíchají. Beztak jsme pak všichni čekali v autobuse, který se s nimi vrátil zpět od letadla, protože letadlo měli menší technickou závadu a let se o hodinu odložil.

Po příletu na letiště v Burgasu jsme na stánku CK Neckermann dostali info a číslo autobusu, který nás postupně rozvážel po hotelech. Autobus byl čistý a pohodlný, klimatizace běžela, takže vše v pořádku. Cesta z letiště na náš hotel trvala asi hodinu.

Ubytování na hotelu

Měli jsme i duhu po bouřce

Na hotel jsme dorazili nějak po 16 hodině místního času (mají zde o jednu hodinu více), a tím pádem už byly pokoje připravené. Těm, kteří přijedou na hotel dříve proto doporučuji s tím počítat, a připravit si rovnou věci na pláž nebo k bazénu, nechat kufry na hotelu, a jít se koupat. U check-inu dostanete pásek na ruku, který označuje all inclusive a můžete v klidu využívat nabídku na hotelu, než budou pokoje připojené.

Peníze, jídlo a ceny

Peníze – Jeden Leva je necelých 14 Kč. Měli jsme s sebou Eura, které jsme měnili ve směnárnách. Kurz nákupu byl 1,9 Leva za Euro. Dávejte si pozor na cedule. Kurz platí pro “We Buy” – nakupujeme, protože někde lákají na kurz 1,95 Leva za Euro. To ale když prodávají (We Sale). Také se vyhněte bankomatům Euronet ATM, které jsou u samoobsluh a na frekventovaných místech. Tato firma je má po celé Evropě (včetně Prahy) a vydělávají na drahých poplatcích a nevýhodných kurzech. Platit kartou se dá skoro všude v obchodech a restauracích. Na nákupy ve stáncích na tržnici je potřeba hotovost.

Jídlo – Vzali jsme si kompletní servis, takže snídaně, obědy a večeře jsme měli na hotelu. Nabídka byla opravdu pestrá, takže jsem se mohl najíst i já, jako celiak. Valerie si samozřejmě oblíbila hranolky a brambory. Ovoce jsme si dávali podle libosti a brali jsme si s sebou třeba i jedno jablko nebo banán, až se malá vzbudí ke svačině.

K dispozici byl kromě restaurace i Snack bar, kde si každý nabíral zmrzlinu dle libosti, nealko nápoje, kávu z automatu a u obslužného pultu hranolky, hamburgery, párky, pizza, vafle a toasty, které klidně i zapekli.

Delegátka cestovní kanceláře nám doporučila nepít místní vodu z kohoutku. Tomu se ale nevyhnete, protože hotelové postmixy na nealko nápoje jsou napojené na vodu. Sice to prochází filtrem, ale pořád je to místní voda. Nám, ani Valerii to nijak nevadilo.

Také je lepší nechávat své cestovní dokumenty na pokoji a s sebou nosit třeba jen jejich kopie. To samé z penězi, které si rozdělte a noste s sebou jen část. Je to spíš taková prevence na večerní procházky. Nikdy nevíte. Nás se to netýkalo. Byli jsme do 19 hodiny vždy zpět na hotelu na večeři.

Pláž a bazén

Hotelový bazén a brouzdaliště

Hotel sice není na pláži, ale těch 600 metrů procházky nám nevadilo. Aspoň jsme se cestou v obchodě stavili pro vodu, džusík a nějaké mlsání. Jednou jsme zkusili jít s kočárkem, který zdarma půjčují na hotelu, ale stejně dojdete ke kraji pláže, kde začínají duny, a vede tudy dřevěný chodník, a musíte dítě z kočárku vyndat. Ne všude je to totiž průjezdné a i kdyby bylo, na dřevěné cestě bychom z Valči akorát vydrndali bolest hlavy nebo zvracení, takže kočár složit a táhnout s sebou cca 1/4 cesty. Stejná cesta u hlavní pláže Šunny Beach ale byla pro kočár v pohodě.

Pláž byla čistá, asi jen dva dny se občas objevilo pár stébel vodní trávy. Vstup do moře, které bylo celkem dost klidné byl pohodlný a samozřejmě si děti hned začnou hrát s pískem. Nám se povedlo chytit malého kraba, se kterým si Valerie chvilku povídala. Jedna z místních jí dokonce nechala pohladit i medúzu, které občas připlavou blíž ke břehu. Samosebou to byla ta nežahavá. Moře bylo mělké a dospělý mohl jít v klidu asi 40 metrů od břehu po svých s vodou po prsa.

Cesta od hotelu k pláži
Cesta na pláž podle Google Maps

Pláž jsme střídali s hotelovým bazénem. Dopoledne na pláž, pak oběd, spánek, a potom do dětského bazénku. Podle toho jak Valerie vstávala jsme občas stihli i odpolední tancování, na které dorazila i žirafa Lollo – maskot pro dětské aktivity.

Hotel má vlastní bazén a dětské brouzdaliště. Občas v něm byla trochu chladnější voda, ale to se stalo asi jen 2x. I tak se to v pohodě dalo vydržet. Valerie si tam užívala povalování na kruhu a otáčení se dokola. Ještě zábavnější pro ní bylo, když nás polévala kyblíčkem s vodou.

Lehátka se slunečníkem byla k dispozici zdarma. Bylo ale lepší si ráno před snídaní zajít k bazénu a dát si na lehátka ručník, protože pak už nebyla šance si lehnout. WC bylo k dispozici hned u bazénového baru.

K bazénu se daly v klidu nosit nápoje z bazénového baru. Z all inclusive baru jsme si brali i hranolky do kelímku, tousty a občas vafle, aby byla mlska pro malou. Vždy postačilo, když jsme k tomu měli kelímky a ubrousky. Nosit talíře k bazénu bylo zakázáno, ale občas se nějaký jedinec s talířem plným hranolek a hamburgeru u bazénu našel, a nebyli to jen Češi.

Aktivity na hotelu i ve městě

Na hotelu bylo o dětský program postaráno 2x denně. Polední tancování a hry a večerní MiniDisco, kde se Valča naučila tančit oblíbenou choreografii pro děti. Sice při tom děti i animátoři od určité sloky vypadají podivně, ale hrozně jí to baví. Program je v němčině a angličtině. Občas tam byla i holčina ze Slovenska. Jazyk jsme ale neřešili, protože děti jen tancovali podle toho, jak ukazovali animátoři. Nejoblíbenější aktivita bylo tancování Chu Chu Wua 😀

Minivláček – Ten si Valerie oblíbila a mávala na něj i když jsme jen šli kolem. Hned kousek od hotelu odjížděly ve dvou směrech. nejdříve jsme zkusili ten do Starého Nessebaru. Cena pro dospělého je 4 Leva (56 Kč), a dítě od 3 do 7 let 1 leva (cca 14 Kč). Jízdenka je jednosměrná, a do města se dá jít i po kolonádě a chodníku. Vlak jezdí každých 10 minut od 9 ráno do 23 hodin. Cesta trvá kolem 10 minut. Druhý směr na Sunny Beach pláž je za stejnou cenu a trvá přibližně stejně. Podle mne je ještě třetí trasa ze Sunny Beach Plaza dál na sever až na konec slunečního pobřeží.

Lodní taxi – Ze Starého Nessebaru můžete využít i lodní taxi na hlavní molo u Sunny Beach pláže. Jezdí tam i zpět každou půlhodinu, cesta tam i zpět trvá kolem 20 minut, ale o ceně jsme se nedozvěděli.

Procházka po Sunny Beach Plaza a místní promenádě – Tahle část Slunečného pobřeží je hlavně jedna velká tržnice, občas restaurace, bary a taneční kluby. Je mi jasný, že to tady v noci určitě žije, ale tohle už mám za sebou a jsem rád, že jsme byli v klidnější, ale i tak živé části. Tady bychom si asi klidu neužili a chodit ráno na pláž, kde si ještě dospává omladina? Není třeba.

Starý Nessebar – pro děti asi žádná sláva, ale je to příjemná procházka se zmrzlinou. Tam i zpět jsme jeli vláčkem a místní dlažba se dá zvládnout i s kočárkem.

Náš první den a cyklorykša

Rykša / dvojkolo – Prostě dvě vedle sebe stojící kola svařená konstrukcí a vepředu dvojsedátko pro malé děti. Jako zábava na projížďku celkem příjemné. Hodina nás vyšla na 35 Leva. Elektrorykša pak stojí 45 Leva za hodinu.

Elektrotříkolky – Takové malé prdítko, které využívají hlavně v hlavní části Sunny Beach. Bohužel na něm spousta lidí a hlavně dětí jezdí dost rychle i na pěší zóně mezi chodci. Divím se, že jsme za tu dobu neviděli nějakou nehodu, protože hlavně u dětí nepředpokládám, že včas a správně zareagují. Proto jsme si dávali pozor.

Elektro Mini Hummer – prostě větší autíčko na baterky, do kterého si sedala hlavně omladina. Hodina byla myslím za 50 Leva.

Koňský povoz – cenu jsme neřešili, a povozy jste našli celkem na dost místech, jestli máte rádi romantiku.

Na plážích jsou samozřejmě k pronájmu šlapadla, vodní skútry, jízda na banánu nebo ve vleku za člunem na padáku.

Odlet a cesta domů

Nám vyšel odjez z hotelu na 13:25 hodin. Samozřejmě měl řidič autobusu mírné zpoždění asi kolem 10 minut, protože postupně vyzvedával klienty na hotelích cestou k nám. Když jsme pak viděli, jak ten obří autobus dokonale zvládá v místních uličkách, kde se ještě k tomu občas prožene zmatený turista na elektrotříkolce, tak jsme jen uznali, že jde o profesionála. Cesta na letiště se zastávkami u dalších hotelů trvala něco přes hodinu.

Delegátka nám před letištěm řekla na jakou přepážku jít, tak jsme si vzali kufry a v klidu šli do letištní haly. Cestou nás předbíhali ostatní, včetně důchodců, a to jen proto, aby tam byli dříve ve frontě. Polovina z nich samozřejmě vyfasovala tu pomalejší frontu, takže si pak stejně stoupali za nás do té rychlejší.

Letiště v Burgasu je menší, ale najdete si zde potřebné. Na bezpečnostní kontrole to šlo celkem rychle a protože jsme měli malé dítě, v klidu jsme pronesli ovoce i pití v její nápojové lahvi. Pak už jen na bránu a počkat si na odlet. Domů jsme dorazili nějak kolem deváté hodiny.